Dwustopniowa planetarna przekładnia główna

Tags: , ,

Dwustopniowa planetarna przekładnia główna składa z: przekładni stożkowej oraz prostej przekładni planetarnej, która daje się przełączać z przełożenia zwalniającego na przełożenie bezpośrednie lub odwrotnie. Koło pierścieniowe przekładni planetarnej jest połączone na stale z kołem talerzowym, koszyk satelitów — z obudową mechanizmu różnicowego, a kolo użyciu sprzęgła kłowego może być albo pochwą mostu, albo z koszykiem satelitów (obud0wą mechanizmu różnicowego). W razie unieruchomienia koła słonecznego względem pochwy mostu napędowego przekładnia planetarna pracuje z przełożeniem zwalniającym, czyli uzyskuje się zwiększone przelożenie zwalniające przekladni głównej. Natomiast wskutek połączenia kola słonecznego z koszykiem satelitów przekładnia planetarna ulega zaryglowaniu. Wymienione niedogodności sprawiają, że ślimakowe przekładnie główne spotyka dość głównie w autobusach i specjalnych samochodach terenowych. Ze względu na układ konstrukcyjny rozróżnia się ogólnie ślimakowe przekladnie główne w górnych i dolnych ślimakach. Dwustopniową przekładnie przełącza się pośrednictwem mechanicznego układu przeniesienia, uruchamianego dźwignią lub dodatkowym przełącznikiem na dźwigni zmiany biegów. Dość często przełożenia dwustopni0wej przekładni głównej przełączane przez siłownik (pneumatyczny, elektromagnetyczny lub hydrauliczny) sterowany półautomatycznie lub rzadziej automatycznie. Slimakowa przekładnia główna o dolnym ślimaku pozwala na bardzo niskie wbudowanie walu napędowego, czyli na obniżenie podłogi nadwozia i środka ciężkości samochodu. Jednak ze względu na niewielkie prześwity podłużne pojazdów ślimakowe przekładnie główne o dolnych ślimakach spotyka się rzadko, głównie w autobusach (zwłaszcza trambusach i piętrobusach), niekiedy w samochodach osobowych (np. PEUGEOT). Zadania mechanizmu różnicowego. Jeżeli koła jezdne foczą się bez poślizgu, podczas ruchu samochodu po krzywiźnie każde z kół przebywa w jednostce czasu drogę o innej długości. Koło zewnętrzne, tj. toczące się po zewnętrznym luku, przebywa dłuższą drogę niż koło wewnętrzne toczące się po łuku wewnętrznym. Tym samym oba koła jezdne obracają się z różnymi prędkościami obrotowymi. [więcej w: inhibitor korozji, , podesty ruchome ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: inhibitor korozji podesty ruchome