Niekiedy zadania przekładni walcowej w podwójnej przekładni głównej spełnia przekładnia planetarna, pracująca jako wejściowa lub pośrednia. Wykonanie takie zapewnia dużą zwartość konstrukcji, lecz jest kosztowne, z uwagi na znaczną liczbę kół zębatych. Cenną zaletą podwójnej przekładni głównej, zawierającej przekładnię walcowa, jest łatwość dobierania możliwie najkorzystniejszego położenia walu napędowego w stosunku do osi obrotu kół pędnych, co z kolei zapewnia dużą swobode w kształtowaniu spodu nadwozia lub ramy pojazdu. Tego rodzaju podwójna przekładnia główna może mieć np. układ poziomy lub pionowy, albo odwrócony. Natomiast zastosowanie przekładni planetarnej w podwójnej przekładni głównej nie ułatwia doboru położenia walu napędowego, które zależy tylko od wykonania przekładni stożkowej, z reguły hipoidalnej. Podwójna przekładnia główna pozwala wprawdzie na uzyskiwanie dużych przełożeń zwalniających, lecz w praktyce stosuje się raczej przełożenia umiarkowane, co najwyżej nieco większe niż zapewniane przez pojedyncze przekładnie główne aby nie zwiększać zbytnio ciężaru mostu napędowego. Jeżeli takie przełożenie podwójnej przekładni głównej nie wystarcza, zamiast niej instaluje się pojedynczą przekładnie główną, a most napędowy wyposaża się w pomocnicze zwolnice przed kolami pędnymi. Dwustopniowa przekładnia główna służy do zwiększania momentu obrotowego w wybranym z dwóch różnych stałych stosunków i jednocześnie zmienia kierunek przekazywania napędu na poprzeczny względem walu napędowego. Tego rodzaju przekładnia główna zapewnia z reguły dwa przełożenia zwalniające — zwykłe i zwiększone zastępując terenowa skrzynke biegów. Na ogół dwustopniowa przekładnia główna daje się przełączać ze zwykłego przełożenia zwalniającego na zwiększone lub odwrotnie podczas ruchu pojazdu, przy czym przeważnie trzeba chwilowo przerywać przenoszenie napędu — przez wyłączenie sprzęgła. Dwustopniowa walcowa przekładnia główna składa się z wejściowej przekładni stożkowej oraz dwóch wbudowanych równoległe przekładni walcowych. Pomiędzy swobodnymi kołami przekładni walcowych znajduje się sprzęgło kłowe, które umożliwia ryglowanie ich w stosunku do wału pośredniego. [więcej w: podesty magazynowe, motoryzacja samochody, wzorcowanie mierników ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: motoryzacja samochody podesty magazynowe wzorcowanie mierników