Polska marka

Tags: , ,

Wydaje się, że polska motoryzacja to już historia. Poupadały zakłady. Polska stała się montownią zachodnich koncernów. Na realizację ambitnych projektów samochodów stworzonych przez młodych konstruktorów nie ma pieniędzy, a koncerny nie są zainteresowane pomysłami Polaków. A jednak nawet w naszym kraju produkowany jest samochód sportowy. Dzieje się to w fabryce w Mielcu, gdzie działają zakłady firmy Leopard. Co prawda siedziba marki znajduje się w Szwecji, co nie zmienia faktu, że prototyp współczesnego Leoparda, model Gepard, powstał na początku lat 90. Jego autorem był inżynier Zbysław Szwaja. Auto stało się bazą do dalszych badań, które dały nadzwyczajny efekt.  Na podstawie modelu Gepard produkowany jest obecnie  pojazd o nazwie 6 Litre Roadster. Auto charakteryzuje się klasycznym kształtem coupe. Posiada mocny silnik, napęd na tylną oś. Uznanie klientów zyskał również dzięki luksusowemu wnętrzu. W przypadku polskiej konstrukcji, do napędu posłużyła 6-litrowa jednostka V8 produkcji General Motors. Leopard waży 1150 kg i rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 4 sekund.  Osiąga prędkość maksymalną do 250km/h.  Fani motoryzacji twierdzą, że prędkość została ograniczona ze względów bezpieczeństwa. Rocznie produkuje się ok. 20 egzemplarzy Leoparda 6 Litre Roadster, a każdy z nich kosztuje 100 tys. euro. Koszt samochodu jest ogromy. Okazuje się, że nie jest on przeszkodą dla miłośników tej marki – auto jest cenione zwłaszcza za granicą. Jego nabywcą został m.in. książę Szwecji. Samochód polskiego inżyniera jest dowodem na to, że jednak realizowana jest polska wizja motoryzacyjna. Wiele osób może być zaskoczonych tym faktem. Nie mówi się o tym w mediach. Społeczeństwo jest utrwalane w przekonaniu, że nie istnieje coś takiego jak polska myśl motoryzacyjna, że produkowanie samochodu w Polsce od projektu do zjazdu modelu z taśmy montażowej jest nieopłacalne. Tym bardziej miło jest dowiedzieć się, że polski konstruktor jest ceniony w świecie, a ludzie są w stanie wydać na samochód produkowany w naszym kraju sto tysięcy euro. Być może jest to szansa na to, aby w przyszłości ponownie uruchomić polską motoryzację. Będzie to trudne, ponieważ zaplecze logistyczne – fabryki niszczeją, są okradane przez zbieraczy złomu. Polska przez wiele lat będzie uchodziła za montownię samochodów, za źródło takiej siły roboczej i miejsce, z którego można pozyskać bardzo dobrze wykształconych inżynierów. Cały czas brakuje nowoczesnej technologii, polskie montownie nie bardzo inwestują w najnowocześniejsze linie produkcyjne, ani w godziwe warunki pracy. [hasła pokrewne: focus rs forum, kondensator przeciwzakłóceniowy, auto komis słupsk ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: auto komis słupsk focus rs forum kondensator przeciwzakłóceniowy