Konstruktor wszech czasów -Leonardo da Vinci

Mistrz włoskiego renesansu był nie tylko genialnym malarzem i rzeźbiarzem. Był również mistrzem mechaniki. To prawdziwy humanista – człowiek uzdolniony w wielu dziedzinach. Jego konstrukcje, również w dziedziny motoryzacji, np.: maszyny latające do dziś fascynują pasjonatów historii i techniki. Wprowadził do użytku dźwignie, koła prasowe, korby, mechanizmy zębatkowe. Read more… »

Podział fal elektromagnetycznych

Ze względu na decydujący wpływ częstotliwości na sposób rozchodzenia się fal elektromagnetycznych podzielono je na charakterystyczne grupy. Radiofoniczne stacje nadawcze wykorzystują wąskie pasma częstotliwości w zakresie fal krótkich (30 cm do 130 m) oraz fale średnie w dwóch zakresach: 187. . . 580 m lub 1050. Read more… »

Zjawisko zanikania

Zależnie od zmian kierunków amplitudy lub fazy poszczególnych wektorów składowych, amplituda i kierunek wektora wypadkowego mogą ulegać znacznym zmianom, co powoduje wahania natężenia odbioru. Zjawisko zanikania może występować również wskutek zakłóceń polaryzacji fal pod wpływem działania tzw. burz magnetycznych. Występujące wówczas zaniki Są niekiedy długotrwałe. Zakresy częstotliwości. Read more… »

Modulacja częstotliwości

Cechą charakterystyczną modulacji częstotliwości jest zależność Aj od szczytowej amplitudy sygnału modulującego i niezależność od częstotliwości modulującej. Wskutek modulacji częstotliwości równanie fali nośnej modulowanej jedną tylko częstotliwością o pulsacji przyjmuje postać: i = 10 sin (120 • t mj • sin t) • t To, gdzie: m — wskaźnik modulacji, równy stosunkowi dewiacji częstotliwości do częstotliwości modulującej (mj Aj/j). Przy określonej dewiacji częstotliwości wskaźnik modulacji mi zmienia się odwrotnie proporcjonalnie do częstotliwości modulującej. Wskaźnik modulacji częstotliwości różni się od głębokości modulacji amplitudy (m) tym, że może on przybierać wartości mniejsze lub większe od jedności (mj S 1), przy czym wartości te zależą od częstotliwości modulującej (j). Głębokością modulacji częstotliwości mj można nazwać stosunek danej dewiacji do największej dewiacji .Przy stosowaniu modulacji częstotliwości sygnały maja znacznie szerszą wstęgę niż przy modulacji amplitudy. Read more… »

Zjawisko przemodulowania

W przypadku m > l, tzn. głębokości modulacji większej niż 1000/0 wystepuje tzw. zjawisko przemodulowania, silnie zniekształcające przesyłane informacje, do którego w urządzeniach radiofonicznych nie powinno sie nigdy dopuszczać. W praktyce stosuje się głębokości do okolo 30%. Fala modulowana składa się z fali nośnej i pewnej liczby składowych o częstotliwościach wstęg bocznych. Read more… »

Silniki, zwalniaki jazdy suwnicy i cewka stycznika pomocniczego

Silniki, zwalniaki jazdy suwnicy i cewka stycznika pomocniczego są zasilane prądem 380 V. Obwody sterownicze, oświetlenia zewnętrznego, ogrzewania i sygnalizacji są zasilane prądem 220 V, pobieranym z dwóch transformatorów. Również z transformatora otrzymuje się napięcie bepieczne 24 V, wykorzystywane do oświetlenia kabiny i zasilania gniazd wtykowych. Dopływ prądu do mechanizmów napędowych przerywa się przyciskiem „stop” albo przełącznikiem kluczowym, wyłączającym stycznik główny i styczniki poszczególnych silników napędowych. Obsługa stołów montażowych i demontażowych Organizacja pracy suwnic oraz innych urządzeń dźwigowych w bazach montażowo-demontażowych jest zależna od układu. Read more… »

Moment obrotowy z silnika napędowego

Moment obrotowy z silnika napędowego jest przenoszony na elastyczne sprzęgło palcowe, na którego tarczy jest osadzony dwuszczękowy hamulec cierny, sterowany elektrohydraulicznym luzownikiem. Hamowana tarcza sprzęgła jest wpustowo połączona z wałem dwustopniowej i dwubiegowej przekładni zębatej, z którą współpracuje koło zębate zazębione z kołem zębatym bębna linowego. W zależności od położenia dźwigni urządzenia sterującego przekładnią zębatą uzyskuje się przełożenie i 1 : 4,45 albo i” — 1 : 22,43. Przełożenie kół zębatych napędu bębna linowego = 1 4,5. Wciągarka mechanizmu zmiany wysięgu ma konstrukcję podobną do wciągarki podnoszenia. Read more… »

Energia elektryczna zasilająca suwnice

Energia elektryczna zasilająca suwnice (380 V, 50 Hz) jest doprowadzana z bębna kablowego przewodem czterożyłowym do zestawu wejściowego, umieszczonego na nodze podpory stałej, skąd jegł zasilana szafa stycznikowa w kabinie sterowniczej. Z szafy stycznikowej poprzez wyłącznik ręczny, bezpieczniki i stycznik główny są zasilane obwody poszczególnych silników napędowych. Silniki mechanizmu jazdy suwnicy, zasilane za pośrednictwem bezpiecznika i styczników kierunkowych, są połączone w tzw. „uproszczony wał elektryczny”, zapewniający równomierny przejazd obu podpór. Silniki są sterowane nastawnikiem krzywkowym, mającym po pięć stopni rozruchowo-regulacyjnych po każdej stronie. Read more… »

Read more… »

Jezeli teren wymaga czestego po sobie nastepowania nasypów

Jeżeli teren wymaga częstego po sobie następowania nasypów. Trasa drogi w terenie falistym wykopów, dostosowanie drogi do krajobrazu osiąga się przez wykonanie skarp o łagodnym pochyleniu. W takim przypadku stosuje się zasadę, że im bardziej płytki jest wykop i im niższy jest nasyp, tym bardziej łagodne stosuje się pochylenia skarp. W terenie górskim lub też silnie falistym trasa drogowa ma charakter płynnej linii falistej, bez widocznych długich wstawek prostych. Dla tego rodzaju trasy zasadniczo promienie przylegających do siebie łuków nie powinny zbytnio się różnić. Read more… »