Wysięgnik

Wysięgnik jest podnoszony i opuszczany dworna zbloczami mechanizmu zmiany wysięgu. Rozwidlone ramiona wysięgnika są przegubowo przytwierdzone z obu stron kabiny maszynisty do ramy nadwozia. Po dolnych półkach, otwartego od spodu blachownicowego wysięgnika, może przemieszczać się wózek z podwieszonym zbloczem hakowym mechanizmu podnoszenia. Wózek może przemieszczać gie tylko przy unieruchomionym, poziomym położeniu wysięgnika, po jego odbezpieczeniu. W czołowej części wysięgnika jest wmontowany bęben z przewodem elektrycznym do podłączenia elektromagnesu lub chwytaka elektrohydraulicznego, wodzarka wózka zblocza hakowego, urządzenie wagowe przekazujące dane o wielkości podnoszonego lub opuszczanego ciężaru do kabiny maszynisty i urządzenie do samoczynnego utrzymywania wysięgnika w położeniu poziomym. Read more… »

Opornik przeciwzakłóceniowy

Opornik przeciwzakłóceniowy działa tym skuteczniej, im bliżej znajduje się źródło zakloceń (miejsca iskrzenia). Z tego względu coraz częściej spotyka gie oporniki wbudowane w świece zapłonowe lub w palce rozdzielaczy. Najbardziej rozpowszechnione są jednak tanie i łatwe do instalowania oddzielne oporniki przeciwzaklóceniowe nasadowe lub fajkowe. Ze względu na wykonanie, wśród oporników przeciwzakłóceniowych do elektrycznych urządzeń samochodowych rozróżniać należy dwie odmiany: opornik drutowy w postaci uzwojenia z drutu chromonikielinowego nawiniętego na cylindrycznym izolatorze o znormalizowanych wymiarach (długości i średnicy — np. a 4 mm i długość 24mm); uzwojenie takie powleczone jest warstwą lakieru zabezpieczającego lub glazurą ; wadą opornika drutowego jest łatwość uszkodzenia cienkiego (0,2 mm) drutu oporowego, — opornik objętościowy (masowy) ma rdzeń oporowy, sporządzony z tlenków metali, siarczków lub innych substancji oporowo-ceramicznych ; opornik objętościowy cechuje duża wytrzymałość na przebicia, którą jeszcze zwiększa się przez zewnętrzne powleczenie rdzenia oporowego lakierem lub glazurą. Read more… »

Dławik

Dławik dość skutecznie ogranicza zakłócenia odbioru przez ich wygaszanie — stawiając szczególnie duży opór przepływowi zakłócających fal o wielkiej częstotliwości, a więc wybitnie utrudniając ich rozprzestrzenianie się wzdłuż przewodu chronionego przez dany dławik. Najczęściej dławik współdziała z odpowiednio dobranym kondensatorem, odprowadzającym jednocześnie fale zakłócające na masę pojazdu — tworząc tzw. ogniwo filtrujące lub popularnie filtr. Dławiki przeciwzakłóceniowe mają na ogół specjalne wykonania, z uwagi na swe przeznaczenie. Od dławika przeciwzakłóceniowego wymaga się możliwie małej pojemności własnej, co jest konieczne do zapewnienia skuteczności tłumienia fal zakłócających w szerokim zakresie częstotliwości. Read more… »

PROJEKTOWANIE PRZEKROJÓW PODLUZNYCH

PROJEKTOWANIE PRZEKROJÓW PODŁUŻNYCH . Przekrój podłużny jest najważniejszym dokumentem projektu drogi rozwiązuje on, bowiem zagadnienia wysokościowego projektowania niwelety drogi z uwzględnieniem warunków terenowych, geologicznych, wodnych i klimatycznych. Oprócz tego, przekrój podłużny powinien być zaprojektowany tak, aby w możliwie największym stopniu zapewniał bezpieczeństwo ruchu samochodowego. Zasadniczym elementem przekroju podłużnego jest niweleta drogi. Niweletę drogi projektuje się z zachowaniem warunków widoczności pionowej, tj. Read more… »

Właściwie zaprojektowane podłoże drogi powinno mieć niezmienną w różnych porach roku wilgotność, w każdym razie wilgotność niepodnoszącą się do granic niebezpiecznych. Jednym ze środków osiągnięcia tego warunku jest stosowanie niskich nasypów, niedostępnych do podnoszenia się wód gruntowych. W terenie płaskim podniesienie niwelety powinno wynosić około 70 cm. W terenach falistych podniesienie niwelety ponad teren jest uwarunkowane kształtem powierzchni terenu. W terenie płaskim nie należy projektować niwelety w postaci grzebienia, gdyż tego rodzaju kształt niwelety nie jest wskazany dla ruchu samochodowego raczej projektuje się niweletę w długich łagodnych pochyleniach, bez przecinania terenu wykopami. Read more… »

Określamy pochylenie podłużne terenu w miejscu przypuszczalnego przecięcia się niwelety z terenem to obliczamy wysokość h dla pochylenia terenu to w miejscu rozpoczęcia wznoszenia się niwelety A. Jeżeli do tej wysokości dodamy wysokość niwelety drogi w punkcie B gdzie kończy się pochylenie niwelety i ponad teren, możemy długość odcinka niwelety o projektowanym pochyleniu i określić ze wzoru: L=h+H Wysokość podniesienia niwelety H obieramy z warunków terenowych (np. zapewnienie drogi wolnej od zasp śnieżnych). Pochylenia podłużne niwelety drogi nie są pochyleniami największymi na odcinkach łuków poziomych. Pochylenia największe są skierowane nie po osi drogi w łuku, lecz w kierunku przekątni równoległoboku zbudowanego na kierunkach pochylenia podłużnego i poprzecznego nawierzchni. Read more… »

Wagony kolejki podjeżdżają kolejno pod otwór zsypowy pierwszego silosa, gdzie zostają napełnione odpowiednią ilością danej frakcji kruszywa. Gdy pełna ilość danej frakcji kruszywa wstała wsypana do wagonu, co sygnalizuje wskazówka wagi, wówczas zawór zostaje zamknięty, a wagon podjeżdża pod następny silos, gdzie w podobny sposób zostaje zapełniony drugą frakcją. Po, przejeździe wagonów pod wszystkimi silosami, każdy wagon kolejki jest zapełniony pełnym zestawem kruszywa. Przy tym sposobie zmechanizowanego zestawiania mieszanek kruszywa, wszystkie wagony muszą mieć jednakowy ciężar, żeby uniknąć pomyłek w dozowaniu. Silosy o konstrukcji drewnianej nie różnią się od silosów o konstrukcji stalowej. Read more… »

Cement do zasilacza podnośnika dostarczany jest z magazynu cementu za pomocą przenośnika ślimakowego. Bardzo praktyczne w użyciu, zwłaszcza przy dużych robotach budowy nawierzchni betonowej, są silosy produkcji radzieckiej 5-242 składające się z komór dla kruszywa i cementu. Silos ten o stalowej konstrukcji rozbieralnej składa się z komór cementu i kruszywa, podnośników cesnerstu (kubełkowego i ślimakowego), dozatora, komory wyładunkowej oraz pomostu dla obsługi urządzeń silosa. Kruszywo ze składu materiałów albo wprost z wagonów jest ładowane do komór silosa za pomocą ładowarek chwytakowych lub przenośników taśmowych, bądź też podnośników kubełkowych. Komory mają urządzenia sygnalizujące stopień ich napełnienia. Read more… »