Branża motoryzacyjna w Polsce wczoraj i dziś.

W ciągu ostatniego pół wieku motoryzacja, na każdym rynku przeżywała wzrosty i spadki sprzedaży, które wynikały z preferencji i zamożności kupujących. Wielkie znaczenie dla poszczególnych rynków sprzedażowych miały i mają upodobania, panujące trendy i przywiązanie marki. W Polsce szczególnie zauważalny był sentyment do krajowego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie rzadko już sprzedają się samochody producentów o wątpliwym pochodzeniu i renomie, jednak jeszcze w początkach XIX wieku sytuacja wyglądała inaczej. Polacy mimo lat cieśnienia, które uniemożliwiały dostępu do kraju zachodnich samochodów, to już w okresie wolności nie połakomili się zachodnie marki. Read more… »

WARUNKI WIDOCZNOSCI PIONOWEJ

WARUNKI WIDOCZNOŚCI PIONOWEJ . Załomy pochyleń niwelety trasy drogowej należy zaokrąglać przez stosowanie łuków kołowych lub parabolicznych. Celem tego jest złagodzenie trasy i dopasowanie jej do szybkiego ruchu samochodowego oprócz tego, celem zaokrąglenia załomów łuków pionowych jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu przez zachowanie wymaganych warunków widoczności pionowej. Kąty pochylenia niwelety drogi do poziomu są małe, z tego powodu kąt załamania niwelety można z dostateczną dokładnością przyjmować za równy różnicy tangensów kątów nachylenia i w takim przypadku kąt załamania niwelety możemy wyrazić przez różnicę algebraiczną dwóch pochyleń sąsiednich. Przy takim założeniu oznaczamy pochylenia tworzące kąt z poziomem powyżej linii poziomu jako dodatnie pochylenie natomiast pochylenia tworzące z poziomem kąt poniżej poziomu jako ujemne stąd zasada ogólna przyjmowania dla pochyleń różnego znaku – sumy tangensów, a dla p ochyleń tego samego znaku różnicy tangensów. Read more… »

TRASA DROGI W PLANIE

TRASA DROGI W PLANIE . 1. OGÓLNE WYTYCZNE KSZTAŁTOWANIA TRASY DROGOWEJ Zasady trasowania technicznego zostały szczegółowo omówione w podręczniku autora pt. Studia i pomiary drogowe. Omówimy niektóre zagadnienia trasowania dróg, mające wpływ na kształtowanie się ruchu samochodowego na drogach. Read more… »

Tego rodzaju ujęcie wymaga zapewnienia odpowiedniej perspektywy w celu utrzymania normalnej szybkości na łukach. Jednym. z zasadniczych zadań jest rozwiązanie płynności trasy, wyrażające się w dobraniu właściwego stosunku prostych, łuków i przechyłek na łukach. Doświadczenia poczynione przez wiele lat na wybudowanych nowoczesnych drogach pozwoliły na ustalenie niektórych zasad dotyczących trasowania dróg. Zasady te zdążają do zapewnienia płynności trasy w planie i przekroju podłużnym. Read more… »

Na tego typu skladach powinny byc nastepujace urzadzenia

Na tego typu składach powinny być następujące urządzenia. 1) jeden lub dwa baraki na cement lub zbiorniki na smołę, 2) mały barak na materiały pomocnicze, na podręczny warsztat i na laboratorium polowe, 3) zasieki terenowe na kruszywo, (jeśli linia kolejowa jest położona na wysokim nasypie) bądź też wydzielone place o dostatecznej powierzchni na poszczególne rodzaje kruszywa, 4) zespół maszyn przeróbczych, np. betoniarek, otaczarek, kotłów do asfaltu lanego itp., odpowiednio obudowanych. Przy projektowaniu i budowie baraków na cement należy pamiętać o tym, że powinny one być rozbieralne i łatwe do przewożenia, a ilość ich powinna być wystarczająca, co najmniej dla 3 składów, to samo dotyczy przenośnych zbiorników na smołę. Jako środek transportowy na tego typu składach jest stosowana przede wszystkim kolejka wąskotorowa o trakcji ręcznej oraz czasami taczki. Read more… »

Sklady materialowe przy stacjach kolejowych

Składy materiałowe przy stacjach kolejowych. Urządzenie składów na placach bazach w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowych jest właściwe, jeśli wszystkie bądź też w przeważającej ilości materiały są dostarczane koleją, przy niezbyt dużej odległości stacji kolejowych od miejsca robót. Odległość między tego typu składami wynosi od 8 do 15 km. Bardzo ważną czynnością jest obliczenie wielkości składu i długości frontu ładowania i wyładowywania, co uzależnione jest od wielkości robót, regularności dostaw i dziennej wydajności maszyn pracujących na składach. Konieczny zapas materiałów na składzie powinien być ustalony z uwzględnieniem pewnej rezerwy. Read more… »