Prostowniki germanowe

Prostowniki germanowe przewyższają wszystkie pozostałe pod względem wysokości napięcia prostowanego oraz z uwagi na dobroć prostowania. Prostowniki stykowe dużych mocy. W praktyce do zasilania układów o stosunkowo dużych mocach używa się obecnie najczęściej prostowników tlenkowo-miedziawych oraz selenowych. Kierunek „+ U jest kierunkiem przewodzenia, a kierunek — kierunkiem zaporowym. Opracowywane dopiero prostowniki z siarczkiem miedzi z uwagi na małe wymiary zapowiadają się szczególnie obiecująco na przyszłość. Read more… »

Prostowniki stykowe

Działanie prostowników stykowych oparte jest na zjawisku asymetrii oporności występującej na granicy styku pomiędzy półprzewodnikiem i metalem. Prostownik stykowy jako detektor małej mocy. Najstarszym historycznie prostownikiem jest układ złożony z kryształka siarczku ołowiu (zwanego galeną) i stykającego się z nim ostrza. Detektory galenowe znajdują zastosowanie jeszcze do dnia dzisiejszego, choć są prostownikami bardzo niedoskonałymi. Oporność prostownika galenowego w kierunku przewodzenia jest dość duża. Read more… »

PROJEKTOWANIE PRZEKROJÓW PODLUZNYCH

PROJEKTOWANIE PRZEKROJÓW PODŁUŻNYCH . Przekrój podłużny jest najważniejszym dokumentem projektu drogi rozwiązuje on, bowiem zagadnienia wysokościowego projektowania niwelety drogi z uwzględnieniem warunków terenowych, geologicznych, wodnych i klimatycznych. Oprócz tego, przekrój podłużny powinien być zaprojektowany tak, aby w możliwie największym stopniu zapewniał bezpieczeństwo ruchu samochodowego. Zasadniczym elementem przekroju podłużnego jest niweleta drogi. Niweletę drogi projektuje się z zachowaniem warunków widoczności pionowej, tj. Read more… »

Częściej zdarzającym się przypadkiem, bardziej naturalnym ze względu na konfigurację terenu, jest przypadek projektowania niwelety przecinającej wyniosłości terenu. W nowszych czasach ma to związek z dążeniem do stosowania jak najmniejszych robót ziemnych (niskich nasypów i płytkich wykopów) przez wpisywanie trasy drogi w teren. Jest to zasada nawet dla dróg o znaczeniu magistralnym i dla autostrad. Ustalenie niwelety drogi ma wpływ na konstrukcję korpusu ziemnego drogi i na jego stateczność. Z tego powodu rozwiązanie zagadnienia właściwego, zaprojektowania niwelety jest jednocześnie rozwiązaniem sprawy powiązania wielu czynników, mających wpływ na projektowanie podłoża i nawierzchni drogowej, a szczególnie: a) uwzględnienia warunków gruntowych i wodnych terenu, b) zapewnienia trasy wolnej od zaśnieżania, c) zapewnienia dostatecznie dobrego odwodnienia powierzchniowego. Read more… »

Tego rodzaju ujęcie wymaga zapewnienia odpowiedniej perspektywy w celu utrzymania normalnej szybkości na łukach. Jednym. z zasadniczych zadań jest rozwiązanie płynności trasy, wyrażające się w dobraniu właściwego stosunku prostych, łuków i przechyłek na łukach. Doświadczenia poczynione przez wiele lat na wybudowanych nowoczesnych drogach pozwoliły na ustalenie niektórych zasad dotyczących trasowania dróg. Zasady te zdążają do zapewnienia płynności trasy w planie i przekroju podłużnym. Read more… »

Przy większych promieniach łuków pionowych najlepiej wykonywać załamania niwelety na początku i na końcu łuku poziomego. Przy trasie o dużej ilości skrętów poziomych wymagania ruchu są zaspokojone, jeżeli załamania niwelety występują rzadko. Jednak przy częstych załamaniach niwelety trasowanie w planie z małą ilością łuków poziomych me wpływa dodatnio na warunki ruchu. Zasada obierania promieni krzywych pionowych jest następująca im mniejsza jest różnica algebraiczna przecinających się pochyleń, tym większy należy stosować promień łuku pionowego. Przy zbyt małej długości łuku pionowego ma się wrażenie nie krzywej pionowej, lecz ostrego załomu niwelety. Read more… »

Read more… »