Wysięgnik

Wysięgnik jest podnoszony i opuszczany dworna zbloczami mechanizmu zmiany wysięgu. Rozwidlone ramiona wysięgnika są przegubowo przytwierdzone z obu stron kabiny maszynisty do ramy nadwozia. Po dolnych półkach, otwartego od spodu blachownicowego wysięgnika, może przemieszczać się wózek z podwieszonym zbloczem hakowym mechanizmu podnoszenia. Wózek może przemieszczać gie tylko przy unieruchomionym, poziomym położeniu wysięgnika, po jego odbezpieczeniu. W czołowej części wysięgnika jest wmontowany bęben z przewodem elektrycznym do podłączenia elektromagnesu lub chwytaka elektrohydraulicznego, wodzarka wózka zblocza hakowego, urządzenie wagowe przekazujące dane o wielkości podnoszonego lub opuszczanego ciężaru do kabiny maszynisty i urządzenie do samoczynnego utrzymywania wysięgnika w położeniu poziomym. Read more… »

Opornik przeciwzakłóceniowy

Opornik przeciwzakłóceniowy działa tym skuteczniej, im bliżej znajduje się źródło zakloceń (miejsca iskrzenia). Z tego względu coraz częściej spotyka gie oporniki wbudowane w świece zapłonowe lub w palce rozdzielaczy. Najbardziej rozpowszechnione są jednak tanie i łatwe do instalowania oddzielne oporniki przeciwzaklóceniowe nasadowe lub fajkowe. Ze względu na wykonanie, wśród oporników przeciwzakłóceniowych do elektrycznych urządzeń samochodowych rozróżniać należy dwie odmiany: opornik drutowy w postaci uzwojenia z drutu chromonikielinowego nawiniętego na cylindrycznym izolatorze o znormalizowanych wymiarach (długości i średnicy — np. a 4 mm i długość 24mm); uzwojenie takie powleczone jest warstwą lakieru zabezpieczającego lub glazurą ; wadą opornika drutowego jest łatwość uszkodzenia cienkiego (0,2 mm) drutu oporowego, — opornik objętościowy (masowy) ma rdzeń oporowy, sporządzony z tlenków metali, siarczków lub innych substancji oporowo-ceramicznych ; opornik objętościowy cechuje duża wytrzymałość na przebicia, którą jeszcze zwiększa się przez zewnętrzne powleczenie rdzenia oporowego lakierem lub glazurą. Read more… »

Dławik

Dławik dość skutecznie ogranicza zakłócenia odbioru przez ich wygaszanie — stawiając szczególnie duży opór przepływowi zakłócających fal o wielkiej częstotliwości, a więc wybitnie utrudniając ich rozprzestrzenianie się wzdłuż przewodu chronionego przez dany dławik. Najczęściej dławik współdziała z odpowiednio dobranym kondensatorem, odprowadzającym jednocześnie fale zakłócające na masę pojazdu — tworząc tzw. ogniwo filtrujące lub popularnie filtr. Dławiki przeciwzakłóceniowe mają na ogół specjalne wykonania, z uwagi na swe przeznaczenie. Od dławika przeciwzakłóceniowego wymaga się możliwie małej pojemności własnej, co jest konieczne do zapewnienia skuteczności tłumienia fal zakłócających w szerokim zakresie częstotliwości. Read more… »

Najczęściej jednak zachodzi przypadek projektowania mieszanego, przy którym mamy do czynienia z obu podanymi sposobami. Projektowanie niwelety po terenie charakteryzuje się minimum robót ziemnych, trasę drogową podnosi się na niski nasyp tylko ze względu na zaśnieżanie. Przy takim projektowaniu niwelety podlegają likwidacji małe wykopy niebezpieczne ze względu na zawieje śnieżne. Jednak ten sposób projektowania może być stosowany tylko w terenie równym, nie poprzecinanym i nie wykazującym gwałtownych załamań. Nie jest wskazane również przymusowe rozwinięcie trasy na zboczach największe dopuszczalne pochylenia niwelety stosuje się tylko w wyjątkowych przypadkach. Read more… »

Właściwie zaprojektowane podłoże drogi powinno mieć niezmienną w różnych porach roku wilgotność, w każdym razie wilgotność niepodnoszącą się do granic niebezpiecznych. Jednym ze środków osiągnięcia tego warunku jest stosowanie niskich nasypów, niedostępnych do podnoszenia się wód gruntowych. W terenie płaskim podniesienie niwelety powinno wynosić około 70 cm. W terenach falistych podniesienie niwelety ponad teren jest uwarunkowane kształtem powierzchni terenu. W terenie płaskim nie należy projektować niwelety w postaci grzebienia, gdyż tego rodzaju kształt niwelety nie jest wskazany dla ruchu samochodowego raczej projektuje się niweletę w długich łagodnych pochyleniach, bez przecinania terenu wykopami. Read more… »

Załamania wklęsłe mają niekorzystny wpływ na eksploatację samochodów ze względu na zwiększony gwałtownie nacisk na resory. Z tych powodów załamania niwelety powinny być odpowiednio łagodzone przez zakładanie między przecinające się pochylenia niwelety łuków kołowych o odpowiednim promieniu lub też łuków parabolicznych. Ze względu na sposób działania na ruch samochodowy załamania wypukłe i wklęsłe należy omówić osobno. Załamania wypukłe. Wielkość promienia załamania wypukłego określa się z warunku zapewnienia kierowcom samochodów widoczności na odległość potrzebną na zatrzymanie samochodu w razie potrzeby. Read more… »

TRASA DROGI W PLANIE

TRASA DROGI W PLANIE . 1. OGÓLNE WYTYCZNE KSZTAŁTOWANIA TRASY DROGOWEJ Zasady trasowania technicznego zostały szczegółowo omówione w podręczniku autora pt. Studia i pomiary drogowe. Omówimy niektóre zagadnienia trasowania dróg, mające wpływ na kształtowanie się ruchu samochodowego na drogach. Read more… »

Tego rodzaju podejscie do trasy drogowej nie jest sluszne

Tego rodzaju podejście do trasy drogowej nie jest słuszne. Oś drogi w ogóle jest krzywą przestrzenną, której rzut na płaszczyznę poziomą jest osią drogi w planie, zaś rzut na płaszczyznę pionową – przekrojem podłużnym drogi. I Rozpatrywanie osi drogi, jako krzywej przestrzennej umożliwia otrzymanie wielu efektów konstrukcyjnych, mających zasadniczy wpływ na prawidłowe rozwiązanie zagadnień nowoczesnego ruchu. W takim naświetleniu metody pracy projektowej, przy których trasa w planie była tyczona w polu podczas pomiarów szczegółowych, a niweleta w przekroju podłużnym była projektowana niezależnie, tylko przy opracowaniu kameralnym projektu, projektowanie wymaga unowocześnienia. Tyczenie trasy wymaga stałego porównywania poszczególnych jej odcinków z projektowanym przekrojem podłużnym. Read more… »

SKLADOWANIE MATERIALÓW

SKŁADOWANIE MATERIAŁÓW. a. Organizacja gospodarki materiałowej Podstawowym warunkiem terminowego, ekonomicznego i należytego wykonania robót drogowych jest dokładne przeanalizowanie, a następnie opracowanie zagadnienia dostawy materiałów. Materiały i półfabrykaty dostarczane do budowy dróg i jej obiektów najracjonalniej byłoby dowozić bezpośrednio na miejsce wbudowania, omijając wszelkie pośrednie składy materiałowe. W warunkach budownictwa drogowego takie rozwiązanie transportu i składowania materiałów jest tylko wyjątkowo możliwe, np. Read more… »

Przy większych promieniach łuków pionowych najlepiej wykonywać załamania niwelety na początku i na końcu łuku poziomego. Przy trasie o dużej ilości skrętów poziomych wymagania ruchu są zaspokojone, jeżeli załamania niwelety występują rzadko. Jednak przy częstych załamaniach niwelety trasowanie w planie z małą ilością łuków poziomych me wpływa dodatnio na warunki ruchu. Zasada obierania promieni krzywych pionowych jest następująca im mniejsza jest różnica algebraiczna przecinających się pochyleń, tym większy należy stosować promień łuku pionowego. Przy zbyt małej długości łuku pionowego ma się wrażenie nie krzywej pionowej, lecz ostrego załomu niwelety. Read more… »