Układ odbiornika

Trzeba rozróżniać, do jakiego rodzaju sygnałów jest przystosowany układ odbiornika, tzn. do odbioru sygnałów o modulowanej amplitudzie, modulowanej częstotliwości lub sygnałów o modulacji impulsowej. Często odbiorniki radiowe klasyfikuje się z uwagi na liczbę obwodów i lamp. Jako liczbę obwodów rezonansowych w odbiorniku superheterodynowym przyjmuje się wszystkie obwody, zarówno wielkiej, jak i pośredniej częstotliwości, włącznie z obwodem heterodyny. Liczbę lamp podaje się przeważnie bez lampy prostowniczej. Read more… »

Typowe odbiorniki samochodowe

Ze względu na duże szerokości wstęg bocznych modulacje częstotliwości stosuje sie wyłącznie na falach krótkich, przeważnie w zakresie częstotliwości ponad 40 MHz. Odbiornik samochodowy. Instalowane w pojazdach samochodowych odbiorniki, tzw. samochodowe, układowo odpowiadają dokładnie odbiornikom zwykłym. Jednak z uwagi na zastosowanie, obok bardzo wysokiej jakości elementów składowych odbiorniki samochodowe odznaczała się pewnymi wspólnymi cechami charakterystycznymi, jak: maksymalnie zaawansowana miniaturyzacja, polegająca na szerokim stosowaniu tranzystorów, drukowanych obwodów oraz lamp miniaturowych i subminiaturowych. Read more… »

Odbiorniki superheterodynowe

Do odbioru bardzo krótkich fal używane są odbiorniki superheterodynowe o podwójnej przemianie częstotliwości. Odbiornik taki wyróżnia się zastosowaniem dwóch wzmacniaczy pośrednich częstotliwości. Odbiornik superreakcyjny działa według oryginalnej zasady, odmiennie niż inne rodzaje odbiorników. W układzie superreakcyjnym wykorzystuje się bowiem okresowe zmiany czynnej oporności obwodu rezonansowego od wartości dodatnich do wartości ujemnych. Detektor lampowy odbiornika superreakcyjnego ma sprzężenie zwrotne, które działa na wejściowy obwód rezonansowy. Read more… »

Przekładnia planetarna

Niekiedy zadania przekładni walcowej w podwójnej przekładni głównej spełnia przekładnia planetarna, pracująca jako wejściowa lub pośrednia. Wykonanie takie zapewnia dużą zwartość konstrukcji, lecz jest kosztowne, z uwagi na znaczną liczbę kół zębatych. Cenną zaletą podwójnej przekładni głównej, zawierającej przekładnię walcowa, jest łatwość dobierania możliwie najkorzystniejszego położenia walu napędowego w stosunku do osi obrotu kół pędnych, co z kolei zapewnia dużą swobode w kształtowaniu spodu nadwozia lub ramy pojazdu. Tego rodzaju podwójna przekładnia główna może mieć np. układ poziomy lub pionowy, albo odwrócony. Read more… »