Odbiornik ZERAŃ

Odbiornik ZERAŃ wyróżnia zastosowanie strojonego wzmacniacza wielkiej częstotliwości, zapewniającego dużą czułość, oraz silne sprzężenie zwrotne we wzmacniaczu malej częstotliwości. Poza tym na falach krótkich ma one dwie przemiany częstotliwości. Bardzo dobra stabilność strojenia indukcyjnego zapewnia temu odbiornikowi zadowalający odbiór krótkofalowy nawet podczas szybkiej jazdy po najgorszych drogach. Automatyczna regulacja wzmocnienia wyrównuje skutecznie zaniki nawet w tunelach i głębokich kotlinach. Dane techniczne: zakresy fal: fale długie — 1050 m, 2000 m (285. Read more… »

Najczęściej jednak zachodzi przypadek projektowania mieszanego, przy którym mamy do czynienia z obu podanymi sposobami. Projektowanie niwelety po terenie charakteryzuje się minimum robót ziemnych, trasę drogową podnosi się na niski nasyp tylko ze względu na zaśnieżanie. Przy takim projektowaniu niwelety podlegają likwidacji małe wykopy niebezpieczne ze względu na zawieje śnieżne. Jednak ten sposób projektowania może być stosowany tylko w terenie równym, nie poprzecinanym i nie wykazującym gwałtownych załamań. Nie jest wskazane również przymusowe rozwinięcie trasy na zboczach największe dopuszczalne pochylenia niwelety stosuje się tylko w wyjątkowych przypadkach. Read more… »

Read more… »

Przy większych promieniach łuków pionowych najlepiej wykonywać załamania niwelety na początku i na końcu łuku poziomego. Przy trasie o dużej ilości skrętów poziomych wymagania ruchu są zaspokojone, jeżeli załamania niwelety występują rzadko. Jednak przy częstych załamaniach niwelety trasowanie w planie z małą ilością łuków poziomych me wpływa dodatnio na warunki ruchu. Zasada obierania promieni krzywych pionowych jest następująca im mniejsza jest różnica algebraiczna przecinających się pochyleń, tym większy należy stosować promień łuku pionowego. Przy zbyt małej długości łuku pionowego ma się wrażenie nie krzywej pionowej, lecz ostrego załomu niwelety. Read more… »

Do transportu klinkieru są stosowane pojemniki ramkowe wykonane ze stali okrągłej lub płaskowników oraz pudłowe wykonane z blachy wzmocnionej płaskownikami. Pojemnik ramkowy, według wzoru pojemnika Malcowa, umożliwia przewóz 42 sztuk klinkieru, umieszczonych w 6 ramkach po 7 sztuk . Pojemniki te są stosowane przy naprawach nawierzchni klinkierowej lub przy wykonywaniu krawężnika z klinkieru wzdłuż nawierzchni bitumicznych albo z betonu cementowego. Do transportu klinkieru na większe budowy nawierzchni klinkierowej należy stosować pojemniki większe, np. na 120 sztuk lub 400 sztuk. Read more… »

Jezeli teren wymaga czestego po sobie nastepowania nasypów

Jeżeli teren wymaga częstego po sobie następowania nasypów. Trasa drogi w terenie falistym wykopów, dostosowanie drogi do krajobrazu osiąga się przez wykonanie skarp o łagodnym pochyleniu. W takim przypadku stosuje się zasadę, że im bardziej płytki jest wykop i im niższy jest nasyp, tym bardziej łagodne stosuje się pochylenia skarp. W terenie górskim lub też silnie falistym trasa drogowa ma charakter płynnej linii falistej, bez widocznych długich wstawek prostych. Dla tego rodzaju trasy zasadniczo promienie przylegających do siebie łuków nie powinny zbytnio się różnić. Read more… »

Wagony kolejki podjeżdżają kolejno pod otwór zsypowy pierwszego silosa, gdzie zostają napełnione odpowiednią ilością danej frakcji kruszywa. Gdy pełna ilość danej frakcji kruszywa wstała wsypana do wagonu, co sygnalizuje wskazówka wagi, wówczas zawór zostaje zamknięty, a wagon podjeżdża pod następny silos, gdzie w podobny sposób zostaje zapełniony drugą frakcją. Po, przejeździe wagonów pod wszystkimi silosami, każdy wagon kolejki jest zapełniony pełnym zestawem kruszywa. Przy tym sposobie zmechanizowanego zestawiania mieszanek kruszywa, wszystkie wagony muszą mieć jednakowy ciężar, żeby uniknąć pomyłek w dozowaniu. Silosy o konstrukcji drewnianej nie różnią się od silosów o konstrukcji stalowej. Read more… »

SKLADOWANIE MATERIALÓW

SKŁADOWANIE MATERIAŁÓW. a. Organizacja gospodarki materiałowej Podstawowym warunkiem terminowego, ekonomicznego i należytego wykonania robót drogowych jest dokładne przeanalizowanie, a następnie opracowanie zagadnienia dostawy materiałów. Materiały i półfabrykaty dostarczane do budowy dróg i jej obiektów najracjonalniej byłoby dowozić bezpośrednio na miejsce wbudowania, omijając wszelkie pośrednie składy materiałowe. W warunkach budownictwa drogowego takie rozwiązanie transportu i składowania materiałów jest tylko wyjątkowo możliwe, np. Read more… »

Schemat technologiczny pracy składu materiałowego należy opracować wykreślnie z uzasadnieniem opisowym zawierającym, między innymi, obliczenie ilości robót i obciążenie maszyn. Ze względu na rozmiar budowy, miejscowe warunki komunikacyjne i terenowe, miejsca poboru materiałów oraz rodzaj transportu wewnętrznego i zewnętrznego należy przyjąć jeden z następujących podstawowych typów składów materiałowych: 1) małe składy rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi, 2) duże składy urządzone bezpośrednio przy stacji lub bocznicach kolejowych bądź też przy portach rzecznych, 3) składy zespolone polegające na tym, że dla pewnych materiałów (dowożonych koleją) urządza się składy przy- stacjach lub bocznicach kolejowych podobnie jak w typie 2), natomiast pozostałe materiały (miejscowego pochodzenia, głównie piasek, żwir, pospółka itp.) magazynuje się w miejscu ich wydobycia lub przeróbki, 4) składy wzdłuż drogi na poboczach lub w granicach pa sa drogowego. Składy materiałowe rozmieszczone wzdłuż drogi. Małe składy materiałów rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi mogą być stosowane: 1) jeśli odległości od stacji są znaczne, 2) jeśli linia kolejowa przebiega wzdłuż budowanej drogi i można wyładowywać materiały na szlaku, zwłaszcza jeśli linia kolejowa jest ułożona na wysokim nasypie, 3) jeśli masowe materiały, a zwłaszcza piasek, żwir, pospółka, znajdują się w miejscowych kopalniach położonych wzdłuż drogi, 4) przy budowie ulic miejskich, jeśli na stacjach kolejowych nie można pomieścić materiałów. Składy tego typu powinny być rozmieszczone, co 1 do 3 km, żeby odległość dowożenia z nich materiałów lub mas nawierzchniowych na miejsce wbudowania nie wpływała szkodliwie, na jakość przewożonych materiałów. Read more… »