Układ odbiornika

Trzeba rozróżniać, do jakiego rodzaju sygnałów jest przystosowany układ odbiornika, tzn. do odbioru sygnałów o modulowanej amplitudzie, modulowanej częstotliwości lub sygnałów o modulacji impulsowej. Często odbiorniki radiowe klasyfikuje się z uwagi na liczbę obwodów i lamp. Jako liczbę obwodów rezonansowych w odbiorniku superheterodynowym przyjmuje się wszystkie obwody, zarówno wielkiej, jak i pośredniej częstotliwości, włącznie z obwodem heterodyny. Liczbę lamp podaje się przeważnie bez lampy prostowniczej. Read more… »

Typowe odbiorniki samochodowe

Ze względu na duże szerokości wstęg bocznych modulacje częstotliwości stosuje sie wyłącznie na falach krótkich, przeważnie w zakresie częstotliwości ponad 40 MHz. Odbiornik samochodowy. Instalowane w pojazdach samochodowych odbiorniki, tzw. samochodowe, układowo odpowiadają dokładnie odbiornikom zwykłym. Jednak z uwagi na zastosowanie, obok bardzo wysokiej jakości elementów składowych odbiorniki samochodowe odznaczała się pewnymi wspólnymi cechami charakterystycznymi, jak: maksymalnie zaawansowana miniaturyzacja, polegająca na szerokim stosowaniu tranzystorów, drukowanych obwodów oraz lamp miniaturowych i subminiaturowych. Read more… »

Odbiorniki superheterodynowe

Do odbioru bardzo krótkich fal używane są odbiorniki superheterodynowe o podwójnej przemianie częstotliwości. Odbiornik taki wyróżnia się zastosowaniem dwóch wzmacniaczy pośrednich częstotliwości. Odbiornik superreakcyjny działa według oryginalnej zasady, odmiennie niż inne rodzaje odbiorników. W układzie superreakcyjnym wykorzystuje się bowiem okresowe zmiany czynnej oporności obwodu rezonansowego od wartości dodatnich do wartości ujemnych. Detektor lampowy odbiornika superreakcyjnego ma sprzężenie zwrotne, które działa na wejściowy obwód rezonansowy. Read more… »

Przekładnia planetarna

Niekiedy zadania przekładni walcowej w podwójnej przekładni głównej spełnia przekładnia planetarna, pracująca jako wejściowa lub pośrednia. Wykonanie takie zapewnia dużą zwartość konstrukcji, lecz jest kosztowne, z uwagi na znaczną liczbę kół zębatych. Cenną zaletą podwójnej przekładni głównej, zawierającej przekładnię walcowa, jest łatwość dobierania możliwie najkorzystniejszego położenia walu napędowego w stosunku do osi obrotu kół pędnych, co z kolei zapewnia dużą swobode w kształtowaniu spodu nadwozia lub ramy pojazdu. Tego rodzaju podwójna przekładnia główna może mieć np. układ poziomy lub pionowy, albo odwrócony. Read more… »

Odbiornik superheterodynowy

W odbiorniku o bezpośrednim wzmocnieniu stosowanie dużej liczby obwodów rezonansowych, co decyduje o jego czułości i selektywności, napotyka na poważne trudności. Wynikają one z konieczności przestrajania za każdym razem wszystkich obwodów w przypadku przechodzenia na odbiór innej stacji. Sprawia to, obok innych powodów, że obecnie prawie już nie stosuje się wieloobwodowych obiorników o wzmocnieniu bezpośrednim. Odbiornik superheterodynowy jest to odbiornik, w którym odbywa się przemiana częstotliwości. Zasada działania odbiorników superheterodynowych polega na tym, że odebrane przez antenę napięcie modulowane wielkiej częstotliwości najpierw w stopniu przemiany zostaje przetworzone w napięcie o innej wielkiej częstotliwości, zwanej pośrednią czestotliwością, która z kolei ulega wzmocnieniu w specjalnym wzmacniaczu pośredniej częstotliwości, a następnie za pomoca detektora jest przetwarzana w napięcie o częstotliwości akustycznej. Read more… »

Selektywność odbiornika

Idealną charakterystyką selektywności odbiornika jest krzywa prostokątna o podstawie równej szerokości pasma sygnału odbieranego oraz U — równemu napięciu wyjściowemu i Fo — częstotliwości, na którą nastrajany jest odbiornik. Rzeczywista charakterystyka selektywności znacznie różni się od przebiegu prostokątnego i kształt jej zależy od liczby i tłumienia obwodów rezonansowych, częstotliwości oraz innych czynników związanych z danym układem. Wierność odtwarzania jest to stopień dokładności, z jakim odbiornik odtwarza na wyjściu wszystkie właściwości sygnału wejściowego. Każdy odbiornik może dać na wyjściu tylko pewna określona moc, przy której zniekształcenia nie przekraczają jeszcze dopuszczalnych granic. Moce wyjściowe odbiorników radiofonicznych zawierają się zwykle w granicach od kilku dziesiętnych wata do kilku watów, zależnie od klasy odbiornika i sposobu zasilania. Read more… »

Anteny prętowe

Jeżeli zdarzy się, że piorun trafi w samochód, stalowe nadwozie działa jako klatka Faradaya i doskonale chroni znajdujące się w nim osoby przed porażeniem. Antena prętowa ma najczęściej postać teleskopowego drążka, osadzonego z zewnątrz nadwozia pojazdu samochodowego. Dane techniczne najbardziej obecnie rozpowszechnionych anten teleskopowych zestawiono poniżej: Sposób umocowania anteny prętowej zależy od miejsca jej osadzenia, przy czym stosuje się najrozmaitsze wsporniki lub specjalne uchwyty przegubowe. Ze względu na wykonanie i metodę mocowania, anteny prętowe podzielić można na cztery podstawowe odmiany: — uniwersalna antena teleskopowa (AFA 1000), mocowana od wewnątrz do płaskiego elementu poziomego lub pochylonego względem poziomu pod kątem do 200, — skrócona antena teleskopowa (AFA 3000) o długości do 110 cm, mocowana od wewnątrz do płaskiego elementu skośnego, pochylonego względem poziomu pod kątem do 350, — flagowa antena jednolita (AFA 2000), mocowana od zewnątrz do płaskiego elementu poziomego lub pochylonego względem poziomu pod kątem do 300, specjalna antena teleskopowa (AFA 4000), do mocowania od zewnątrz lub od wewnątrz w miejscu trudno dostępnym albo do elementu wypukłego. Antena dachowa. Read more… »

Fala pozioma

Fala pozioma natrafiając na pojazd wybrzusza się ku górze, usiłując ominąć przeszkodę, czyli poziome początkowo linie pola wykrzywiają się w kierunku pionowym, zwłaszcza w sąsiedztwie krawędzi obrysu nadwozia. Jeżeli więc samochód jest wyposażony w boczna antenę prętową, jej dolna część (do wysokości obrysu) nie przechwytująca prawie fal średnich dostarcza właśnie prawie całe napięcie fal ultrakrótkich. Natomiast górna część anteny (wystająca ponad obrys nadwozia) odbiera głównie napięcie pionowo spolaryzowanego pola fal średnich zakresu fal średnich. Najlepszy odbiór fal krótkich, średnich i długich uzyskuje się przy użyciu anteny o długości około 150 cm. Z tego właśnie względu rozpowszechniają się obecnie anteny teleskopowe o długości około 150 cm, które na okres odbioru fal ultrakrótkich można skracać do około 110 cm. Read more… »

Rozkład linii ekwipotencjalnych pola elektrycznego

Jeżeli masa samochodu ma potencjał zerowy, przychodzący ze stacji nadawczej sygnał radiowy wytwarza wokół samochodu pole elektromagnetyczne o charakterystycznym układzie linii ekwipotencjalnych, który od razu uwidacznia najkorzystniejsze usytuowanie anteny, zapewniające odbieranie możliwie najsilniejszego sygnału. Rozkład linii ekwipotencjalnych pola elektrycznego wokół samochodu. Miejscowe zakrzywianie się linii pola elektromagnetycznego powodują oczywiście również i najrozmaitsze inne obiekty — np. budynki mieszkalne i przemysłowe. Zwłaszcza duże zagęszczenie i rozgałęzienie sieci przewodów sprzężonych ze sobą lub połączonych z ziemią podnoszą potencjał ziemi na znaczną wysokość i wywołują odginanie ku górze linii pola elektromagnetycznego. Read more… »

EL 84 – wzmacniacz mocy (lampa głośnikowa)

Zadania lampy prostowniczej spełnia miniaturowy prostownik selenowy — SSF B 250 C 100. Wibrator zależnie od napięcia akumulatora: KACO C300/12 lub KACO C 300/6. Odbiornik, zasilacz i przystawka krótkofalowa — stanowiące oddzielne podzespoły zmontowane są na wspólnych uchwytach. Zakładanie takiego bloku do samochodu FSO Warszawa trwa kilkanaście minut i nie wymaga wiercenia w nadwoziu jakichkolwiek otworów. Odbiornik samochodowy A-17 jest to 6-lampowa superheterodyna produkcji radzieckiej o dwóch zakresach fal (długie i średnie). Read more… »