Branża motoryzacyjna w Polsce wczoraj i dziś.

W ciągu ostatniego pół wieku motoryzacja, na każdym rynku przeżywała wzrosty i spadki sprzedaży, które wynikały z preferencji i zamożności kupujących. Wielkie znaczenie dla poszczególnych rynków sprzedażowych miały i mają upodobania, panujące trendy i przywiązanie marki. W Polsce szczególnie zauważalny był sentyment do krajowego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie rzadko już sprzedają się samochody producentów o wątpliwym pochodzeniu i renomie, jednak jeszcze w początkach XIX wieku sytuacja wyglądała inaczej. Polacy mimo lat cieśnienia, które uniemożliwiały dostępu do kraju zachodnich samochodów, to już w okresie wolności nie połakomili się zachodnie marki. Read more… »

W razie zmniejszenia pochylenia przez rozwinięcie trasy ładowność zmienia się w zależności od ogólnego układu danego odcinka w całej, trasie. Ogólnie należy stwierdzić, że ładowność samochodów ciężarowych, oprócz pociągów drogowych, wzrasta ze wzrostem pochylenia kosztem wydłużenia trasy na wzniesieniu, następnie spada (gwałtownie dla pociągów drogowych i łagodnie dla samochodów ciężarowych). W ten sposób dla samochodów ciężarowych pochylenia optymalne – ze względu na ładowność samochodu należy stosować w granicach 0,04 -7- 0,06. Wpływ pochylenia niwelety na zwiększenie zużycia materiałów pędnych podano w części I, rozdz. IV. Read more… »

Współczesne projektowanie magistrali drogowych dopuszcza, wychodząc z założenia osi trasy, jako krzywej przestrzennej, połączenie łuków pionowych i poziomych na jednym odcinku. Nie jest to wskazane dla dróg o małych promieniach łuków, gdyż w tym przypadku mamy do czynienia z niekorzystnymi warunkami widoczności. Natomiast przy projektowaniu dróg o dużych promieniach łuków zarówno pionowych, jak i poziomych widoczność jest zapewniona i połączenie łuków pionowych i poziomych na jednym odcinku trasy jest możliwe. Należy przy tym zwracać uwagę na możliwe umieszczenie początków i końców łuków pionowego i poziomego w tym samym przekroju. Oprócz tego, krzywych poziomych nie należy ze względów estetycznych zaczynać w łukach wypukłych, lecz w łukach wklęsłych. Read more… »

NIWELETA DROGI PRZY OBIEKTACH MOSTOWYCH

NIWELETA DROGI PRZY OBIEKTACH MOSTOWYCH . Niweletę podjazdów do mostów drogowych należy projektować z zachowaniem warunku jej dostatecznego podniesienia ponad poziom wysokiej wody. Przepisy techniczne ZSRR przewidują możność wykonywania obiektów mostowych i wiaduktów według warunków technicznych projektowania dróg z tym zastrzeżeniem, że przedłużenie elementów planu, w których został zaprojektowany obiekt (prosta, łuk). Warunki techniczne przy tym ograniczają pochylenia podłużne obiektów tylko dla obiektów drewnianych do 0,02. Na obiektach stałych można stosować niweletę w łukach pionowych wypukłych i wklęsłych, jeśli to me komplikuje konstrukcji obiektów. Read more… »

Na tego typu skladach powinny byc nastepujace urzadzenia

Na tego typu składach powinny być następujące urządzenia. 1) jeden lub dwa baraki na cement lub zbiorniki na smołę, 2) mały barak na materiały pomocnicze, na podręczny warsztat i na laboratorium polowe, 3) zasieki terenowe na kruszywo, (jeśli linia kolejowa jest położona na wysokim nasypie) bądź też wydzielone place o dostatecznej powierzchni na poszczególne rodzaje kruszywa, 4) zespół maszyn przeróbczych, np. betoniarek, otaczarek, kotłów do asfaltu lanego itp., odpowiednio obudowanych. Przy projektowaniu i budowie baraków na cement należy pamiętać o tym, że powinny one być rozbieralne i łatwe do przewożenia, a ilość ich powinna być wystarczająca, co najmniej dla 3 składów, to samo dotyczy przenośnych zbiorników na smołę. Jako środek transportowy na tego typu składach jest stosowana przede wszystkim kolejka wąskotorowa o trakcji ręcznej oraz czasami taczki. Read more… »

Schemat technologiczny pracy składu materiałowego należy opracować wykreślnie z uzasadnieniem opisowym zawierającym, między innymi, obliczenie ilości robót i obciążenie maszyn. Ze względu na rozmiar budowy, miejscowe warunki komunikacyjne i terenowe, miejsca poboru materiałów oraz rodzaj transportu wewnętrznego i zewnętrznego należy przyjąć jeden z następujących podstawowych typów składów materiałowych: 1) małe składy rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi, 2) duże składy urządzone bezpośrednio przy stacji lub bocznicach kolejowych bądź też przy portach rzecznych, 3) składy zespolone polegające na tym, że dla pewnych materiałów (dowożonych koleją) urządza się składy przy- stacjach lub bocznicach kolejowych podobnie jak w typie 2), natomiast pozostałe materiały (miejscowego pochodzenia, głównie piasek, żwir, pospółka itp.) magazynuje się w miejscu ich wydobycia lub przeróbki, 4) składy wzdłuż drogi na poboczach lub w granicach pa sa drogowego. Składy materiałowe rozmieszczone wzdłuż drogi. Małe składy materiałów rozmieszczone wzdłuż budowanej drogi mogą być stosowane: 1) jeśli odległości od stacji są znaczne, 2) jeśli linia kolejowa przebiega wzdłuż budowanej drogi i można wyładowywać materiały na szlaku, zwłaszcza jeśli linia kolejowa jest ułożona na wysokim nasypie, 3) jeśli masowe materiały, a zwłaszcza piasek, żwir, pospółka, znajdują się w miejscowych kopalniach położonych wzdłuż drogi, 4) przy budowie ulic miejskich, jeśli na stacjach kolejowych nie można pomieścić materiałów. Składy tego typu powinny być rozmieszczone, co 1 do 3 km, żeby odległość dowożenia z nich materiałów lub mas nawierzchniowych na miejsce wbudowania nie wpływała szkodliwie, na jakość przewożonych materiałów. Read more… »