Branża motoryzacyjna w Polsce wczoraj i dziś.

W ciągu ostatniego pół wieku motoryzacja, na każdym rynku przeżywała wzrosty i spadki sprzedaży, które wynikały z preferencji i zamożności kupujących. Wielkie znaczenie dla poszczególnych rynków sprzedażowych miały i mają upodobania, panujące trendy i przywiązanie marki. W Polsce szczególnie zauważalny był sentyment do krajowego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie rzadko już sprzedają się samochody producentów o wątpliwym pochodzeniu i renomie, jednak jeszcze w początkach XIX wieku sytuacja wyglądała inaczej. Polacy mimo lat cieśnienia, które uniemożliwiały dostępu do kraju zachodnich samochodów, to już w okresie wolności nie połakomili się zachodnie marki. Read more… »

Wyznaczenie skoku przekroju podluznego

Wyznaczenie skoku przekroju podłużnego zależy, zatem nie tylko od szybkości ruchu, lecz również od terenu i od kątów 1.1 i 1.2 sąsiednich załamań niwelety W ZSRR skok przekroju podłużnego stosuje się do dróg klasy I najmniej 200 m, do wszystkich innych dróg w terenie płaskim – najmniej 100 m, a w terenie górskim – najmniej 50 m. Jednym z zasadniczych warunków ustalenia skoku przekroju podłużnego jest warunek umieszczenia na pochyleniach niwelety odległości stycznych sąsiednich łuków pionowych. Najmniejsza odległość skoku przekroju podłużnego powinna być taka, aby zapewniała umieszczenie między wierzchołkami załamań, co najmniej dwóch sąsiednich stycznych łuków pionowych, bez wstawki prostej między tymi łukami. Ponieważ przy tej samej wielkości promienia łuku styczne są tym większe, im większy jest kąt załamania, zatem odległość między załamaniami przekroju podłużnego powinna być tym większa, im większy jest kąt. Jednocześ nie nie można wymagać możliwie największej długości pochyleń niwelety dla pochyleń największych dopuszczalnych. Read more… »

NIWELETA DROGI PRZY OBIEKTACH MOSTOWYCH

NIWELETA DROGI PRZY OBIEKTACH MOSTOWYCH . Niweletę podjazdów do mostów drogowych należy projektować z zachowaniem warunku jej dostatecznego podniesienia ponad poziom wysokiej wody. Przepisy techniczne ZSRR przewidują możność wykonywania obiektów mostowych i wiaduktów według warunków technicznych projektowania dróg z tym zastrzeżeniem, że przedłużenie elementów planu, w których został zaprojektowany obiekt (prosta, łuk). Warunki techniczne przy tym ograniczają pochylenia podłużne obiektów tylko dla obiektów drewnianych do 0,02. Na obiektach stałych można stosować niweletę w łukach pionowych wypukłych i wklęsłych, jeśli to me komplikuje konstrukcji obiektów. Read more… »

Przy załamaniach poniżej wartości zaokrąglenie załamań ze względu na widoczność nie jest wymagane. W tym przypadku tylko ze względu na wygodę ruchu wystarczy zaokrąglenie w kształcie łuku kołowego o promieniu, co najmniej 1000 m. Załamania niwelety należy zaokrąglić łukiem kołowym o odpowiednim promieniu dobranym tak, aby była zapewniona widoczność. Są to tzw. załamania duże. Read more… »

Do transportu klinkieru są stosowane pojemniki ramkowe wykonane ze stali okrągłej lub płaskowników oraz pudłowe wykonane z blachy wzmocnionej płaskownikami. Pojemnik ramkowy, według wzoru pojemnika Malcowa, umożliwia przewóz 42 sztuk klinkieru, umieszczonych w 6 ramkach po 7 sztuk . Pojemniki te są stosowane przy naprawach nawierzchni klinkierowej lub przy wykonywaniu krawężnika z klinkieru wzdłuż nawierzchni bitumicznych albo z betonu cementowego. Do transportu klinkieru na większe budowy nawierzchni klinkierowej należy stosować pojemniki większe, np. na 120 sztuk lub 400 sztuk. Read more… »