Przekładnia główna służy do zwiększania w stałym stosunku momentu obrotowego i prawie zawsze dodatkowo zmienia kierunek przekazywania napędu na poprzeczny w stosunku do wału napędowego. Wymagane przełożenie zwalniające przekładni głównej uzyskuje sie przez zastosowanie pojedynczej przekładni zębatej lub układu dwóch przekładni zębatych. W autobusach lub w dużych samochodach ciężarowych spotyka się często nastawne przekładnie główne. Podzespół taki przenosi napęd z wybranym spośród dwóch lub trzech różnych przełożeń zwalniających i zastepuje skrzynkę redukcyjną. Pojedyncza stożkowa przekładnia główna jest to prosta przekładnia, złożona z dwóch kół stożkowych o zębach lukowych i przecinajacych się osiach lub z dwóch kół stożkowych o zębach lukowych i nie przecinających się osiach, czyli przekładnia hipoidalna. W obu przypadkach zęby kół stożkowych mogą być nacinane metodą GLEASON, KLINGELNBERG, OERLIKON, FIAT-MAMMANO lub CRAVEN. Pojedyncze stożkowe przekładnie główne stosowane są w prawie wszystkich samochodach osobowych (przełożenie zwalniające 3,6. .5,5) oraz w licznych samochodach ciężarowych o małej i średniej ładownosci (przełożenie zwalniające — 7,5), przy czym przekładnie spiralne są wypierane przez przekładnie hipoidalne. Podwójna przekładnia główna składa się z dwóch prostych przekładni zębatych, uczestniczących szeregowo w przekazywaniu napędu od wału napędowego na mechanizm różnicowy mostu. Przełożenie podwójnej przekładni głównej jest iloczynem przełożeń jej przekładni składowych, dzięki czemu łatwo uzyskuje się duże przelożenie zwalniające przy użyciu stosunkowo niewielkich kół zębatych. Należy podkreślić, że każda podwójna przekładnia główna jest przekladnią jednostopniowa, ponieważ. zapewnia wylacznie jedno stałe przełożenie zwalniające. Najczęściej spotyka się podwójne przekładnie główne, w których przekładnia stożkowa odbiera napęd od wału napędowego i poprzez przekładnie walcową oddaje napęd na mechanizm różnicowy. Natomiast podwójne przekładnie główne u wejściowych przekładniach walcowych stosuje się o wiele rzadziej, ponieważ wówczas konieczne są kola talerzowe o dużych średnicach. [patrz też: usługi transportowe, żuraw warsztatowy, wypożyczalnia samochodów gdańsk lotnisko ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: usługi transportowe wypożyczalnia samochodów gdańsk lotnisko żuraw warsztatowy